Sunday, October 25, 2009

TUGASAN KELAS: 10 SEBAB MENGAPA KAJIAN TINDAKAN ADALAH PENTING BAGI GURU

10 sebab mengapa kajian tindakan penting bagi guru ialah:

  • Menambah pengetahuan - Kajian yang dilakukan lazimnya berkait dengan sesuatu permasalahan atau persoalan yang timbul dari dalam diri dan pemikiran seseorang pengkaji. Contoh persoalan adalah seperti "apa situasi sebenar yang berlaku?" , " Kenapa perkara tersebut boleh berlaku?". Persoalan-persoalan seperti ini membolehkan guru mengkaji dan mencari punca atau penyebab sesuatu masalah itu berlaku di sekolah.
  • Mengenalpasti masalah dan mencari penyelesaian - Kesan daripada persoalan-persoalan seperti di atas, guru akan dapat mengenalpasti masalah yang berlaku sama ada di dalam kelas mahupun sekolah. Melalui kajian, guru akan mencari punca masalah tersebut berlaku dan seterusnya memberikan beberapa jalan penyelesaian kepada permaslahan tersebut.
  • Pembangunan sosial - Apabila guru melakukan kajian tentang sesuatu permasalahan dan mencari penyelesaian kepada permasalahan tersebut, guru akan dapat membantu masyarakat dalam memperbaiki dan mengatasi sesuatu masalah. Sebagai contoh apabila punca buli dan ponteng sekolah telah dikenalpasti guru dan masyarakat akan saling membantu mengatasi masalah tersebut. Ini seterusnya dapat mewujudkan pembangunan sosial yang baik.
  • Memperbaiki kaedah pengajaran dan pembelajaran - Kajian juga boleh dilakukan bagi memperbaiki kaedah pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sebagai contoh sekiranya guru mendapati para pelajar tidak menumpukan perhatian di dalam kelas, kerap ponteng kelas, ataupun tidak menunjukkan minat untuk belajar guru boleh mengkaji punca mengapa pelajar berkelakuan sedemikian. Guru mungkin perlu mengubah kaedah pengajaran yang dilakukan bagi menarik minat pelajar untuk belajar.
  • Guru sebagai pengkaji - Melalui kajian tindakan guru akan menjadi pengkaji atau penyiasat kepada sesuatu bidang atau permasalahan. ini akan menjadikan guru mahir dalam mencari punca dan menyelesaikan sesuatu masalah yang berlaku di sekolah.
  • Menjadikan guru kreatif - Apabila sesuatu kajian hendak dilakukan guru perlu mengumpul dan mendapatkan data atau maklumat yang berguna. Guru juga perlu melakukan banyak pembacaan bagi menambah pengetahuan tentang kajian yang hendak dilakukan. Melalui pembacaan dan pengumpulan maklumat tersebut guru akan memperolehi banyak input dan ilmu yang mana seterusnya akan membantu untuk menjadikan guru kreatif.
  • Rujukan guru lain - Kajian tindakan yang telah dilakukan oleh sesorang guru boleh dikongsi dan dijadikan sebagai rujukan kepada guru-guru lain. Ianya dapat membantu guru lain dalam mengatasi masalah yang sama.
  • Meningkatkan mutu pendidikan - Apabila kajian tindakan dalam pendidikan dilakukan, ia dapat memperbaiki kelemahan dan seterusnya meningkatkan mutu dan kualiti pendidikan negara.
  • Mencapai matlamat pendidikan negara - kajian tindakan juga dapat membantu dalam memenuhi falsafah dan mencapai matlamat pendidikan negara di mana ia merupakan satu usaha ke arah melahirkan insan yang berpengetahuan, berakhlak, dan mencapai kesejahteraan dalam masyarakat.
  • Membina kemahiran melakukan penyelidikan - Tugas seorang guru bukan hanya setakat menyampaikan ilmu pengetahuan tetapi guru juga harus bijak dan mempunyai kemahiran dalam pelbagai bidang lain. Kemahiran dalam bidang penyelidikan memberikan banyak kebaikan kepada guru dan ia juga dapat membantu dalam menjadikan guru holistik.

No comments:

Post a Comment