Friday, November 6, 2009

AKTIVITI 1: TUGASAN 1: ULASAN BUKU

Check out this SlideShare Presentation: Buku Kajian TindakanView more presentations from dpliukm

APA ITU KAJIAN TINDAKAN?

Menurut buku 'Teachers Doing Research An Introductory Guidebook' yang ditulis oleh R.Murray Thomas kajian tindakan merupakan satu kajian atau penyelidikan secara sistematik yang memberikan jawapan kepada sesuatu permasalahan. Ia bertujuan untuk membimbing pembuat keputusan dalam menilai tentang bagaimana untuk mengendalikan sesuatu permasalahan atau kesukaran yang berkait dengan pengajaran.


- Menurut buku action research yang ditulis oleh Patrick J.M Costello pula kajian tindakan adalah suatu terma, proses, persoalan, dan pendekatan, yang mana ianya adalah fleksible dan berulang.

- Ianya adalah praktikal dan memberi penekanan kepada penyelesaian masalah.


- Dijalankan oleh individu, golongan professional dan para guru di mana melibatkan kajian yang sistematik serta mempunyai refleksi yang kritikal.


- Tindakan yang di ambil adalah untuk memahami, menaksir, mengubah dan memperbaiki amalan dalam pendidikan.


-Melibatkan pengumpulan dan penganalisisan data dari aspek pengajaran dan pembelajaran.


-Refleksi secara kritikal dibuat untuk melihat tindakan yang di ambil dan merancang tindakan susulan di masa hadapan.

Secara kesimpulannya, persamaan di antara kedua-dua definisi di atas ialah kajian tindakan merupakan satu kajian yang memberikan penyelesaian kepada sesuatu permasalahan dan ia memberi fokus dalam permasalahan yang berkait dengan proses pengajaran dan pembelajaran.

  • Pembuktian sokongan

Definisi kajian tindakan di atas disokong oleh Zora Jachova dan Aleksandra Karovska (2009) di dalam jurnal yang bertajuk Analyses of the teacher-pupil interaction within the inclusive classroom-case study of a child with a cochlear implant’ di mana beliau menyatakan bahawa kajian tindakan adalah kajian yang dilakukan oleh seorang atau lebih individu atau kumpulan dengan tujuan untuk menyelesaikan sesuatu masalah atau mengumpulkan maklumat dengan tujuan untuk memperbaiki amalan masa kini.

No comments:

Post a Comment