Saturday, November 7, 2009

TUGASAN 2 : ULASAN JURNAL

Check out this SlideShare Presentation: ULASAN JURNALView more presentations from dpliukm.


JURNAL 1

Tajuk : Action research in the secondary science classroom: student response to differentiated, alternative assessment.


Abstrak:

Kajian tindakan yang dilakukan adalah untuk mengkaji persepsi para pelajar untuk membezakan, model pemilihan penilaian di dalam kelas sains. Elemen-elemen seperti pilihan, meningkatkan pembelajaran dan menambah pengalaman adalah faktor penting yang mempengaruhi pemilihan pelajar.


·
Pernyataan masalah

1. Bagaimana untuk melaksanakan perbezaan, penilaian pilihan dan melakukan kajian tindakan untuk memeriksa reaksi pelajar ke atas pelaksanaan model penilaian tersebut.

2. Untuk menentukan apakah perubahan yang boleh membawa kepada perbezaan dalam mengeluarkan pengayaan kefahaman di dalam kelas pengkaji.


  • Sampel dan setting kajian

Sampel kajian ini terdiri daripada 79 orang pelajar sekolah tinggi. Fasa kedua kajian pula melibatkan seramai 47 orang pelajar.

Setting kajian pula melibatkan pelajar sekolah tinggi dengan populasi pelbagai campuran 3,250 pelajar luar bandar, dan bandar. Pemeriksaan meluas dilakukan ke atas semua pelajar yang mengambil jurusan bumi dan ruang angkasa tetapi kajian ini menitikberatkan bidang astronomi, geologi, meteorology, dan hidrologi.

  • Prosedur melakukan kajian tindakan

1. Mengenalpasti masalah

2. Mencipta model penilaian

3. Melaksanakan model. Di dalam kajian ini untuk melaksanakan model guru menerangkan terlebih dahulu beberapa penilaian yang hendak dilakukan. Kemudian pelajar memilih jenis penilaian aktiviti yang mereka mahu dan memilih sama ada mahu bekerja sendiri atau dalam kumpulan kecil. Penilaian berterusan dilakukan di sepanjang semester.

4. Pelajar melaporkan perkembangan mereka secara berperingkat-peringkat di dalam rundingan meja bulat yang membolehkan adanya tindak balas.

5. Selepas tugasan selesai, pelajar dikehendaki membentangkan hasil kerja dan menghantar bahan kepada guru untuk dinilai.

6. Di akhir semester, data berkaitan tingkah laku dan kepercayaan pelajar dikumpulkan


· Pengumpulan dan analisis data


Maklumat dikumpulkan melalui tinjauan dan soal kaji selidik. Terdapat 24 soalan
tinjauan dan 3 soalan kaji selidik yang perlu dijawab oleh pelajar.

Data dianalisis menggunakan min, sisihan piawai dan bilangan responden.

  • Paparan kajian
  • Kajian dipaparkan dalam bentuk jadual

JURNAL 2:


Tajuk:
ANALYSES OF THE TEACHER-PUPIL INTERACTION WITHIN THE
INCLUSIVE CLASSROOM-CASE STUDY OF A CHILD WITH A COCHLEAR IMPLANT

Abstrak:

Di dalam sekolah inklusif, kualiti pendidikan dilihat dari segi persekitaran iaitu interaksi di antara warga sekolah termasuk guru, pelajar dan rakan sebaya dengan pelajar yang menggunakan koklea implan. Guru-guru perlu mengambil berat tentang keinginan dan minat pelajar-pelajar. Malah mereka juga perlu menguruskan kelas secara fleksibel.

  • Pernyataan Masalah
1. Adakah guru-guru menggunakan kaedah tertentu untuk mengajar pelajar yang memakai koklea implan dan bagaimanakah kaedah tersebut boleh berubah bergantung kepada kehendak individu?

2. Mengkaji hubungan interaksi sosial di antara guru dengan pelajar yang menggunakan koklea implan.

3. Adakah sekolah menggunakan sebarang pendekatan berhubung dengan keperluan pelajar?

4. Adakah pelajar yang menggunakan koklea implan menerima layanan yang sama seperti pelajar lain?

5. Adakah guru mempunyai kecekapan untuk memberi respon terhadap keperluan pelajar yang menggunakan koklea implan di dalam kelas inklusif?

6. Kaedah pengajaran yang manakah yang sesuai digunakan di dalam proses pengajaran untuk pelajar yang memakai koklea implan?

  • Sampel dan setting kajian
- Para pelajar lelaki berumur 12 tahun pada tahun pertama yang menggunakan koklea implan. Kajian ini dilakukan di sekolah Dimo Hadzi Dimov.

  • Prosedur melakukan kajian tindakan
- Pengkaji menggunakan kaedah tiga segi iaitu mendapatkan sumber-sumber maklumat, kajian, teori, dan persoalan metodologi

  • Pengumpulan dan analisis data
- Data dikumpul dengan kaedah kualitatif dan kuantitatif. Pengkaji menggunakan video untuk memerhatikan pengurusan kelas dan pelajar. Pemerhatian juga dilakukan ke atas interaksi di antara guru dan pelajar.

-Hasil dapatan kajian dipaparkan dalam bentuk graf.



JURNAL 3:

Tajuk: HELPING STUDENTS TO ADD DETAIL AND FLAIR TO THEIR STORIES

Abstrak:

Kajian tindakan yang dilakukan di dalam kajian kes ini adalah untuk mengukur keberkesanan strategi penulisan yang direka untuk menambah gambaran di dalam cerita-cerita. Ianya dilakukan ke atas 3 orang pelajar yang mempunyai kesukaran dalam penulisan di mana dua orang telah dikenalpasti mempunyai masalah pembelajaran dan seorang lagi masih di dalam proses penilaian. Pengarang telah menggabungkan penggunaan strategi pembangunan kendiri (self-regulated strategy development) beserta dengan penggunaan perkataan secara visual dan lisan (visual and verbal, V&V) yang dikemukakan oleh N.Bell. Ianya bertujuan untuk mencungkil maklumat di dalam penulisan pelajar. Walaupun strategi V&V yang direka oleh Bell adalah untuk teknik pemahaman pembacaan, hasil dapatan kajian menunjukkan ia mampu meningkatkan penulisan pelajar apabila digunakan dalam penyampaian gambaran yang direka oleh para pelajar untuk penulisan cerita-cerita mereka. Terdapat peningkatan pencapaian dalam panjang, bilangan cerita, bilangan gambar, dan keseluruhan kualiti penulisan pada 2 daripada 3 orang pelajar.

  • Pernyataan masalah:
-1. Bagaimanakah untuk meningkatkan kemahiran menulis cerita di kalangan pelajar yang mempunyai kesukaran menulis

-2. Bagaimanakah penambahan maklumat dan pemilihan perkataan yang lebih baik digabungkan dengan teknik lisan dan gambaran (visual) boleh mempengaruhi penulisan cerita para pelajar?

  • Sampel dan setting kajian:
- Kajian dilakukan ke atas tiga orang pelajar sekolah. Dua orang pelajar telah dikenalpasti mempunyai masalah dalam pembelajaran dan seorang lagi masih di dalam proses penilaian.

  • Prosedur melakukan kajian tindakan:
1. Membina latar belakang pengetahuan

2. Melakukan perbincangan

3. Mencipta model

4. Mengingat

5. Memberi sokongan terhadap pelaksanaan

6. Pencapaian kendiri

  • Pengumpulan dan analisis data
-Data dikumpulkan melalui tinjauan dan soal selidik ke atas pelajar


KESIMPULAN:

PERSAMAAN:


Kajian yang dilakukan oleh ketiga-ketiga penulis jurnal adalah bertumpu kepada permasalahan yang berlaku di dalam bilik darjah.


PERBEZAAN:


Perbezaan yang terdapat di antara ketiga-tiga jurnal adalah dari segi:

  • Setting kajian untuk ketiga-tiga jurnal adalah berbeza di mana ada kajian yang hanya menngunakan sampel yang ramai dan ada pula kajian yang menggunakan sampel yang sedikit. Di dalam jurnal Action research in the secondary science classroom: student response to differentiated, alternative assessment, setting kajian melibatkan para pelajar sekolah tinggi dengan bilangan pelajar seramai 79 orang pada fasa pertama dan 47 orang pada fasa kedua. Manakala jurnal yang bertajuk Analyses of the teacher-pupil interaction within the inclusive classroom-Case study of a child with a cochlear implant pula menggunakan para pelajar lelaki tahun pertama sebagai sampel kajian. Ini berbeza dengan jurnal Helping students to add detail and flair to their stories di mana pengkaji hanya menggunakan tiga orang pelajar sebagai sampel kajian.

  • Perbezaan juga dapat dilihat dari segi prosedur melakukan kajian tindakan di mana ketiga-tiga pengkaji menggunakan kaedah yang berbeza.



No comments:

Post a Comment